*

Päijänteen, Humberin ja Havelin rantojen väliltä

BBC:n ulkomaanlähetykset turvautumassa mainosrahoitukseen

Englannin ulkoministeriö  lopettaa  BBC:n maailmanpalvelun rahoittamisen  huhtikuussa  ja  myös  tämä osa  BBC:tä siirtyy  lupamaksurahoituksen  varaan.   Ensimmäiseksi  vuodeksi  ulkomaanjakelu- ja tuotanto  saavat  245 miljoonaa puntaa  lupamaksuista.   Sitoumus  kattaa  kuitenkin vain  vuoden ja BBC:llä  ovat nyt  asiakirjat vetämässä  siihen suuntaan, että  ulkomaanlähetyksissä  sallittaisiin  mainonta  sekä kustannetut  ohjelmat (uutisten ulkopuolella).  Kotimainen BBC  ei  lähetä mainoksia.

 

BBC on karsinut kieliään  90-luvulta lähtien.  Suomi  pudotettiin  muistaakseni 1997,  muut Pohjoismaiden kielet jo 50-luvulla.  Suomi sai kuitenkin  useaan otteeseen jatkoaikaa, koska  suomenkielistä palvelua katsottiin tarvittavan mm mahdollisen neuvostomiehityksen  tai aktiivisen YYA-aseveljeyden yhteydessä. Ne eivät kuitenkaan toteutuneet.

 

Lähetysten maksaja - eli Englannin  Foreign ja Commonwealth Office - sai päättää, millä kielillä lähetetään, mutta  BBC  korosti  aina, ettei  FCO   suinkaan  kontrolloinut sisältöä.  No jaa.  Jos  BBC:n journalistit olisivat heittäytyneet  hankaliksi  jonkin  virallisen  linjan  kannalta, kyllä heidät ruotuun olisi laitettu.  BBC:n kannalta oli  erinomaista se, että  Falklandin sodan aikana   perustettiin erillinen  Etelä-Atlantin Radio  hoitamaan  propagandaa  Argentiinaan.  BBC:n  Argentiinan-osasto sai sitten vetää hieman neutraalimpaa  linjaa.

 

Kuinka kauan  BBC:n ulkomaanjakelu  nyt sitten voi nauttia lupamaksuista tuossa määräin, on epävarmaa.  Ja  sosiaalisessa mediassa ja lehdissä on nostettu  esille kysymys, onko  englantilaisen lupamaksunmaksajan  kustannettava  ilmaista  jalkapalloselostusta  vaikkapa  yleisölle  Hararessa?  Suomalaista  World  Servicen yleisöä  (mm Yle Mondon kautta)  ei  liene mainittu.  Toki aiemmin  kustantaja oli "veronmaksaja", mutta  mm  hyvin tiukan perintäjärjestelmän  puitteissa  toimiva  lupamaksukäytäntö  herättää  Englannissa enemmän tunteita.  Aiemmin BBC on korostanut, että lupamaksuja  ei maailmalle  levitellä.

 

Todennäköisesti BBC:n  asema  maailmalla  tästä  taantuu,  siis  paikallistautuneena  mediana  kohdealueilla.  Myyntituotteiden - vaikkapa  televisiosarjojen -  toimittajana  asema  ei muuttune.  Ne eivät ole koskaan kuuluneet  ulkoministeriön rahoittamaan  rooteliin.

 

Kaapelitarjonnassa  maailmalla   Ranskan  julkisrahoitteiset palvelut ja  Saksan DW  ovat  jo ilmeisesti  edellä  BBC:tä, maksuttomasti saatavissa palveluissa.   Kiinan CRI ja  CCTV  ovat vahvassa nousussa, niin jakelullisesti kuin laadullisestikin.  Hyvä niin.  Ja ilmaiskanavana  on  yhä useammin myös  Putinin Russia Today.

 

Ymmärtämys  Suomen  asemaa kohtaan oli  BBC:n  ulkomaanlähetyksissä joskus  heikoilla.  Keskijohtoon jo  80-luvulle mennessä nousseet  itäeuooppalaisemigrantit  eivät  aina  halunneet nähdä Suomen  tilannetta  eri valossa kuin Puolaa  tai  Tshekkoslovakiaa, ym.   Kun  eri  maiden ulkomaanlähetysten ihmisiä  tapasin,   usein totesin  amerikkalaisten nähneen  tuolloin   Suomen  tilanteen  paljon informoidummassa  ja valistuneemmassa valossa.  Ehkä syynä  tai apuna  myös  Voice of  American  hallinnollinen kytkentä  entiseen  USIA-virastoon.  BBC:ssä katkerat  itäeurooppalaiset  saivat  ehkä paremmin  toteuttaa  agendojaan, kun taas  Washingtonissa   kontrollia pitivät kuitenkin  Foreign Service -ammattilaiset.   Arvostukseni   kohteena olikin siellä  erityinen  Ohjelmavalvonta -osasto, joka  teetti taustalla  käännöksiä ja arviointeja  eri kielien ohjelmista.  Istuin siellä joskus  "kuunteluoppilaana"  ja mieleen on jäänyt mm palautetilaisuus, jossa  vironkielinen  osasto  sai  aika  suoraa ja perusteltua  arvostelua.  Kun sitten  Yleisradiossa oli vaikeuksia  venäjänkielisen osaston sisällön kanssa,  VOA antoi sujuvaa   "virka-apua" Helsinkiin -  tietenkin Yleisradion  linjaorganisaation luvalla.  Tämä vasta  90-luvun puolella.

 

Suomenkielinen osasto BBC:ssä  kuului  "Central European" -ryhmään, jossa muita kieliä  olivat mm  puola, tshekki, slovakia ja kai unkari.   Saksankielinen osasto olisi  sopinut  suomen narikaksi  paremmin, mutta kuulema  sen johto ei koskaan suomea  alleensa halunnut.

 

Perinteikkään toimitalonsa  Bush Housen myynnistä  External Broadcasting  on  saanut miljoona puntaa. Ei  oikeastaan paljon.  Ja suhteessa paljon vähemmän kuin mitä  Yleisradio  sai  myydessään  Radiotalon Fabianinkadulla  ja myöhemmin  Kesäkadun.   (Ei suotta sanottukaan, että siihenastinen Yle oli kokenut suurimmat menestyksensä  kiinteistöalalla  ja järkevissä  sijoituksissa.)

 

BBC:n rahoituksesta oli seikkaperäinen uutinen  Ariel -lehdessä  14.2.  Linkin kopiointi tähän ei valitettavasti  onnistunut. 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jniinisto kuva
Juhani Niinistö

Tässä jutussa mainittu Arielin uutinen. Näköjään kommentteihin voi pudottaa tekstiä, varsinaisiin juttuihin ei.

http://www.bbc.co.uk/ariel/26144545

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Kirjoituksessa on mielenkiintoista tietoa BBC:n nykysuunnitelmista. Niin kuin omassa US Puheenvuorossani 13.2. kerroin, internet on muuttanut ulkomaanlähetysten levittämistä ja kuuntelua monella tavalla. Nykyään kaukaisiakin paikallisradiolähetyksiä voi kuunnella netistä vaikkapa älypuhelimella. Näin kansainvälinen yleisradiotoiminta on demokratisoitunut. Valtiollisilla toimijoilla on aihetta tarkistaa vanhoja käytäntöjä ja etsiä uusia ideoita.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset